خط استراتژی

راهنمای تدوین و پیاده‌سازی استراتژی‌های اثربخش

چک لیست استراتژی

چک‌لیست سنجش وضعیت استراتژی شرکت، برای مدیران محصول و مدیران کسب‌وکار

اگر مدیر کسب‌وکار یا مدیرمحصول یا یک مدیر تصمیم‌گیرنده در شرکتی هستید، خوب است که بتوانید وضعیت سازمان خود را از جهت استراتژیک ارزیابی کنید و درک کنید که چه چالش‌هایی در تدوین و اجرای استراتژی در سازمان شما وجود دارد. در این مطلب یک چک‌لیست استراتژی آماده کردم که به شما در این کار کمک می‌کند.

این چک‌لیست را بر اساس بایدها و نبایدهای استراتژیک که در منابع مختلف درباره تدوین و اجرای استراتژی آمده است شکل دادم.

خلاصه مطلب:

چک‌لیست بررسی وضعیت مدیریت استراتژیک شرکت

اگر تازه به شرکتی وارد شدید یا قصد دارید شرکت خود را به صورت دوره‌ای بازبینی کنید، از جهات مختلفی باید شرکت را بررسی کنید. در ادامه 5 عنوان مهم استراتژیک آورده‌ام. در هر عنوان، پرسش‌هایی مطرح کردم. حین پاسخ به این پرسش‌ها، می‌توانید شرکت را از جهت مدیریت استراتژیک ارزیابی کنید و چالش‌ها و نقاط قوت آن را شناسایی کنید.

برای تهیه این چک‌لیست، از چند کتاب مرجع استراتژی استفاده کردم. مواردی که مشاورین استراتژی مطرح در دنیا به عنوان ضروریات تدوین و اجرای استراتژی دانسته‌اند را در قالب پرسش‌هایی مطرح کردم.

توصیه: قبلا در مقاله‌ای درباره اینکه اهداف و چشم‌انداز و ماموریت شرکت چه نقشی در استراتژی آن دارند نوشته‌ام. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بخوانید، مقاله هدف‌گذاری کسب‌وکار، چشم‌انداز و ماموریت را ببینید.

سه پرسش اول به بحث استراتژیک «تحلیل 5 نیروی پورتر» معروف است. پرسش آخر هم به شناخت عوامل محیطی بر می‌گردد که می‌تواند با روش PESTEL انجام شود. اگر مایلید، می‌توانید قالب ساده‌ای برای تحلیل پورتر و تحلیل عوامل محیطی PESTEL را از اینجا دانلود کنید:

توصیه: قبلا درباره این پرسش‌ها مقالات تحلیل استراتژیک بیرون سازمان و مفهوم قدرت چانه‌زنی خریدار و تامین‌کننده را نوشته‌ام که پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر پرسش‌های بالا، آنها را بخوانید.

توصیه: اینکه منابع و قابلیت‌های شرکت دقیقا چه هستند و چطور باید آنها را شناسایی و تحلیل کنیم، مبحث مهمی در مدیریت کسب‌وکار است. قبلا در این‌باره مطلبی نوشته‌ام که می‌توانید مطالعه کنید: استراتژی رشد کسب‌وکار، با شناسایی منابع و قابلیت‌ها

هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف(همان تدوین استراتژی) به روش‌های مختلفی ممکن است انجام شود. مثلا OKR یکی از این روش‌هاست. اما مهم این است که در این برنامه‌ریزی‌ها به وضعیت استراتژیک خودِ شرکت، محیط و بازیگرانِ دیگر(پرسش‌های موارد 1 تا 3) توجه شده باشد.

توصیه: اجرای استراتژی در بسیاری از شرکت‌ها با چالش روبرو می‌شود و راهکارهای خوبی هم برای آن در کتاب‌های مدیریت استراتژیک آمده است. خلاصه‌ای از این راهکارها را در مقاله اجرای استراتژی: مراحل، چالش‌ها و مثال عملی برای شرکت‌های کوچک و متوسط نوشته‌ام و مطالعه‌اش را پیشنهاد می‌کنم. در این مقاله درباره ویژگی‌های برنامه عملیاتی خوب بیشتر صحبت کردم و مثالی از یک برنامه عملیاتی آورده‌ام.

می‌توانید قالب چک‌لیست سنجش وضعیت استراتژی شرکت را از اینجا دانلود کنید:

چک‌لیست سنجش وضعیت استراتژی شرکت: راهی برای بهبود پایه‌ای

با چک‌لیستی که ارائه شد، می‌توانید وضعیت استراتژیک شرکت را بسنجید. این کار فرصتی به شما می‌دهد که کل مدیریت استراتژیک سازمان را از بالا ببینید و چالش‌های پایه‌ای سازمان را بهتر درک کنید.

اگر مدیر کسب‌وکار یا مدیر محصول یا مدیر تصمیم‌گیرنده‌ای در سازمان هستید، پیشنهاد می‌کنم به صورت دوره‌ای، مثلا سالانه از این زاویه شرکت خود را بررسی کنید.

البته دقت کنید، هرچه بیشتر مفاهیم پایه استراتژی را درک کنید، تحلیل شما از پرسش‌های چک‌لیست بالا درست‌تر خواهد شد و به بلوغ بیشتری در مدیریت استراتژیک خواهید رسید.

در آینده این چک‌لیست را روی چند کیس‌استادی از شرکت‌هایی که می‌شناسم و با آنها تجربه داشته‌ام بررسی می‌کنم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *